Wednesday, July 23, 2014

Online sales: watch out for the scams


If you are a fashion addicted like me, in these days you are receiving A LOT of newsletter promoting the final sales. 50, 60, up to 80% on amazing designer pieces straight from the runway, nobody wants to miss a good bargain BUT is it really gold all that glitters?
Se siete delle fashion addicted come me, in questi giorni starete ricevendo un´ INFINITÀ di newsletter per promuovere i saldi. 50, 60 fino all´80% di sconto su fantastici pezzi di design presi direttamente dalle passerelle, nessuno vuole perdere un affare del genere, ma è davvero tutto oro quello che luccica?


Since when I was a kid my mum always taught me to watch out for scams during sales. In Italy it is pretty common practice to "give a new life" to old collection pieces or to raise the prices before applying a discount. So I´ve always been an (eager) but wise shopper and as much as I LOVE shopping, I never do it before  double (or triple) checking the prices.
This is how I discovered some not really pleasant surprises...

One of the biggest online destination for shopping, a site that I´ve been shopping on more than once, has been raising the prices during the sales. Not exactly what you would expect from a luxury website, right?! But unfortunately a true story.

So here is what happened: this website is always one of the first ones to start with the sales, so about 3 weeks ago they had already items discounted up to 75%.  






This is already a BIG discount, isn´t it? But there are other direct competitors that are lowering the prices even more, so at My Wardrobe, decided to reward their most loyal members, the newsletter subscribers (including me) with an "extra 25%" of discount.
AWESOME! I thought, I can finally afford that fab designer dress that I´ve been dreaming about, so I went straight to the site aaaand.... I discovered that the 25% WASN´T AN EXTRA DISCOUNT AT ALL.
They decided to lower the discounts on the site before applying the "extra" one. All the items previously discounted at 75%  were magically lowered at 50. You might argue that the final discount was still the same, but to me it is a matter of principle. Why promising an "extra" discount when it is not? To me it is totally scam and it makes me doubt about the website and its choices. And what do you think? In a competitive market like online commerce is it really everything allowed?





Fin da quando ero piccola mia mamma mi ha sempre insegnato ad avere un occhio attento per i saldi. In Italia è pratica abbastanza comune dare una "nuova vita" a pezzi di vecchie collezioni, oppure alzare i prezzi appena prima di applicare lo sconto. Quindi sono sempre stata una (avida) ma accorta shopaholic e anche se AMO fare shopping, non compro mai prima di aver controllato due (e anche tre) volte i prezzi. E così facendo mi sono trovata davanti a delle sorpresine non proprio piacevoli...

Una delle più grandi destinazioni per lo shopping online, un sito in cui ho acquistato più di una volta, ha alzato i prezzi durante i saldi. Non esattamente il comportamento che ci si aspetterebbe da un sito di lusso, vero?! Ma purtroppo è accaduto.

Ecco cosa è successo: questo sito é sempre uno dei primi ad iniziare con i saldi, così circa 3 settimane fa si potevano acquistare online capi scontati al 75%.

Uno sconto del tutto ragguardevole, ma si sa il mercato è spietato e altri diretti competitor stavano abbassando i prezzi ancora di più. Probabilmente per questo motivo a My Wardrobe hanno deciso di dedicare un trattamento speciale ai loro membri più fedeli (inclusa me), uno sconto aggiuntivo del 25%.
FANTASTICO ho pensato, finalmente potrò permettermi quel fantastico abito che sto sognando da una stagione. Così mi sono fiondata sul sito e....Ho scoperto che il famoso 25% NON ERA PER NULLA UNO SCONTO EXTRA.
La decisione è stata quella di abbassare gli sconti prima di applicare il 25% "extra". Tutti gli articoli fino al giorno prima scontati del 75% erano ridotti del 50%. Si potrebbe dire che lo sconto finale fosse lo stesso, ma per me è una questione di principio. Perché promettere uno sconto extra quando extra non lo è affatto? È una scelta che mi fa dubitare della condotta generale del sito. E voi che dite? In un mercato competitivo come quello dell ´e-commerce, è davvero tutto lecito?



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